Paříž: Město světel – vytvořte a rozsviťte město od základů

Hodnocení čtenářů0 Votes
0
88

V roce 1889 zavítal svět do Paříže na Světovou výstavu. Paříž, která v té době již byla známá jako Paříž: Město světel díky své síti plynových pouličních lamp, představila novinku – své elektrické veřejné osvětlení. Návštěvníci využili této příležitosti a přišli si prohlédnout Eiffelovu věž a město Paříž prostřednictvím tohoto bíle zářícího světla.

Hráči ve hře Paříž: Město světel, v originále Paříž: La Cite de la Lumiere zaujmou pozici nejvlivnějších osobností města. O vašem úspěchu rozhodne, kolik budov se bude koupat ve světle a které naopak zůstanou tmavými a pro kolemjdoucí zcela nezajímavými. Hráč s nejvyšším skóre na konci obou fází hry se stane vítězem!

2 hráči8+ let30 minut20197.5 / 10

Jazyk hry: jazykově nezávislý

Jazyk pravidel: český

Náročnost (1-5): 2,1

Typ hry: Abstraktní, Strategická

Autor: Jose Antonio Abascal

Příprava hry je velmi jednoduchá a rychle pochopitelná i pro začínající hráče. Mezi oba hráče je umístěna spodní část krabice, která představuje stavební prostor města Paříže, do kterého nejprve budete umisťovat destičky dlažebních kostek a následně také za určitých podmínek i budovy.

Každý hráč si vybere barvu (oranžovou nebo modrou) a vezme si 8 destiček dlažby. Každá destička je na lícové (horní straně) rozdělená na 2×2 pole a může obsahovat čtvereček vaši barvy, barvu protihráče, společnou barvu (fialová) a nebo čtvereček pouliční lampy a vespod je označená barvou daného hráče. Dále každý hráč dostane 7 komínů a 4 akční žetony své barvy. V dosahu obou hráčů se umístí 12 dílků budov, které mají různé tvary a velikosti a následně ve hře se budou umisťovat na destičkách dlažby. Velikost budovy je určena počtem políček, které zabere na destičkách dlažby. K dispozici jsou dvě budovy velikosti 3, čtyři budovy velikosti 4, čtyři budovy velikosti 5 a dvě budovy velikosti 6. Dále kolem krabice rozložte lícem (obrázkem) dolů 8 akčních karet v podobě pohlednic plus k nim přidejte také speciální dílky. (Pro první hry se doporučuje používat označené akční karty). Oba hráči zamíchají své destičky dlažby a položí je lícem dolů na hromádku. Poté si ze své hromádky každý hráč vytáhne vrchní destičku a podrží ji v ruce tak, aby ji soupeř neviděl. Tím je celá hra připravena a můžete začít budovat.

Vybudujte Paříž: Město světel od dlažebních kostek

Hráči se střídají ve svých tazích. Hráč, který je v dané chvíli na tahu si nejprve zkontroluje destičku dlažby, kterou má v ruce, a následně se si může, jak už jsem uvedl výše, vybrat jednu z těchto dvou možností:

První možností je vkládání dlažebních destiček lícem nahoru na prázdné políčko na hrací desce. Na hrací ploše je 16 políček a každá destička dlažby musí být vždy umístěna tak, aby plně zabírala právě jeden čtverec. Samozřejmě si dle své strategie vyberete, na kterou stranu bude destička natočená, a to tak abyste si budovali co největší prostor pro budovy, které budete v další fázi hry umisťovat a také a na to nezapomeňte, aby tyto budovy byly co nejlépe osvětleny. Po umístění destičky si vytáhněte další destičku ze své hromádky a podívejte se na ni, aniž by ji viděl druhý hráč.

Nebo je zde druhá možnost, a to vzít si ze společně zásoby do své jeden z dílků budovy. Dílky budov hráči budou na herní plán vkládat po dokončení „terénních úprav“, což znamená, až ve chvíli kdy hráč vloží na herní plán všechny své destičky dlažby, tak v následujícím tahu už smí položit první dílek jedné z budov, které má ve svém „vlastnictví“.

 Zde je důležité si uvědomit, že zde hráč nemusí čekat až i jeho protihráč doloží všechny destičky dlažby a tím bude pokryt celý herní plán všemi destičkami dlažby. Naopak, může to být jedna z jeho strategií, že bude tím prvním hráčem, který pokládá dílky budov, zatímco jeho protihráč musí ještě v dalších tazích doložit destičky dlažby. Ale na druhou stranu jeho protihráč si mohl v předstihu vybrat ty nejkvalitnější dílky budov.

Budovy jsou polyomina, která budou pokrývat různé úseky dlažebních kostek na hrací desce. Hráči mohou pokrýt pouze své barevné (modré nebo oranžové) dlažební kostky a fialové (smíšené) dlažební čtverce a tak hráči umisťují budovy buď na své barevné dlažební kameny, nebo na fialové dlažební kameny. Budovu, kterou umístí na správné dlažební kameny následně označí figurkou komínu.

Nezapomeňte na to nejdůležitější – světlo

Při umisťování budov se budete snažit, aby se vaše budovy dotýkaly co největšího počtu pouličních lamp. K dispozici je také 8 pohlednic, které poskytují speciální schopnosti pro jednorázové použití. Tyto schopnosti mohou poskytnout dodatečné bodování, způsoby, jak získat různé budovy, nebo způsoby, jak eliminovat záporné body při skórování. Jakmile na hrací ploše již nejsou žádné legální tahy a jsou použity všechny pohlednice, hra končí a hráči sečtou svá skóre.


Základní podmínkou hry je, že pokud má být započítána budova do výsledného hodnocení hráče, tak musí být osvětlena alespoň jednou pouliční lampou. Pokud se vedle budovy nenachází ani jedna lampa, tak má hráč smůlu a přijde o body za uvedenou budovu. Lampy musí být umístěny vedle budov ortogonálně, tzn. kolmo vedle budovy a pokud je některý z dílků na budově osvícen více lampami, tak se započítává pouze jedna. Poté se vynásobí počet dílků budovy počtem lamp, které budovu osvětlují, sečtou se všechny takto umístěné budovy a hráč s nejvyšším počtem bodů se stává vítězem!

Hned v prvních několika hrách zjistíte, že Paříž: město světel je vynikající hrou, kdy musíte hned od počátku řešit dilema v podobě jednoduchého a současně velmi těžkého rozhodování. Mám nejprve položit svou destičku dlažby a tím vytvořit pro sebe optimální obrazec své barvy případně dokonce i společné fialové barvy, který mi v budoucnu umožní hrát budovy? A nebo si mám vzít se společné zásoby dílek budovy, protože je zde nebezpečí, že ty „správné“ budovy už na mě nezbydou? To je věc, která vás bude velmi často trápit a k těmto „drobnostem“ přibude navíc nutnost přemýšlet, jak správně položit a natočit destičku dlažby, tak abyste kromě své přípravy, také protivníkovi co nejvíce zkomplikovali život a zabránili mu dosáhnout jeho cíle. Toto je naprosto dokonalá hra v lekci se správným načasováním.

Dechberoucí grafika z dob neslavnějších francouzských malířů

Celá hra se nese v grafickém podání Paříže konce 19. století, doby protknuté francouzskými impresionistickými malíři jako je Claude Monet, Auguste Renoir či Paul Cézanne. A Oriol Hernandez přímo propojuje obrazový materiál s tématem této hry, kde všechny dílky jsou nakresleny jako olejomalba z tohoto konkrétního období! Použití pouličních lamp na destičkách a možnost ovlivnit, kde na hrací ploše leží, je skvělým prvkem. Bodování podle toho, kam umístíte pouliční lampy s tím, kde hrajete budovy, doplňuje téma města světel.

Herní deska je jednou z nejkrásnějších částí této hry. Už jsem to zmiňoval, že v krabici je již předpřipravená mřížka 4 × 4. Tato mřížka 4×4 je obklopena vyvýšenými okraji, které udržují destičky pro hráče na místě při umísťování destiček. Je na ní natištěn vzor dlažebních kostek, který vytváří iluzi, že stavíte město od základů.

Kromě hrací desky jsou hrací destičky z pevného kartonu a jsou pro každého hráče adekvátně označeny. Budovy jsou různých tvarů a velikostí a mají trojrozměrný prvek. Na okrajích mají malé výseče, které vytvářejí dojem chodníků. Každý z komínů je pečlivě vyřezaný, kvalitně vybarvený a barevně odlišený. Pohlednice jsou na vynikajícím kartonu s pěkným lesklým povrchem!

Na pohlednicích jsou kresby a scenérie, které přímo souvisejí s akcí, kterou lze pomocí pohlednice dokončit. Zde mám jednu z mála výtek u provedení hry a to, že by bylo výrazně lepší, pokud by byla využita druhá strana pohlednice, pro malý popis akce, kterou lze provést a nebylo nutné toto pokaždé hledat v pravidlech hry. Ale obecně, použití pohlednic pro bonusové akce bylo skvělým tematickým nápadem!

Navrhujte a budujte Paříž ve třech rozměrech

Na závěr tady mám pro vás ještě jeden tip a to na možnost a existenci 3D budov. Obecně zase tak velkým příznivcem nejrůznějších 3D tisků zase tak moc nejsem, velmi často je to pouze samoúčelné rozšíření, které hře jako takové moc nepřidá. V případě této hry, ale asi udělám výjimku, protože zde existuje možnost nechat si vytisknout a tím nahradit kartónové budovy 3D budovami. Ono to kartónové provedení je velmi kvalitní o tom není sporu, ale když se podíváte na možnost použití budov v 3D provedení, tak to dává hře naprosto jiný rozměr. Zde si již naprosto do všech detailů stáváte architektem města Paříže a postupně na herní plán přidáváte ty nejslavnější budovy, které toto město má a zná je skoro celý svět. A to je věc, která už stojí za to.

Paříž: Město světel je rychlá, zábavná a přitom velmi elegantní hra

Paříž je rychlý filler pro dva hráče. Rychlá a zábavná partie se vyznačuje atraktivním prostředím vhodným pro hru dvou hráčů. Bavil mě téměř rychlostní aspekt hraní s destičkami na hrací desce, zatímco jsem se snažil zmapovat svůj plán budov. Rozhodování mezi pokládáním dalších destiček na desku vs. navrhováním budov. A pak uvedení tohoto plánu do pohybu ve druhé fázi. Není zde příliš mnoho prostojů, a přitom je stále zachována strategie.

Paříž: město světel je na věkové stupnici označena jako 8+ a mám pocit, že je to docela přesné. Umístění dlaždic a rozpoznávání vzorů by mělo být dostatečně snadné, aby ho zvládlo dítě od 8 let. Nejtěžší na hře může být, kdy použít pohlednice a kde je použít. Hra je přesto poměrně lehká a obsahuje určitou strategii.

Hru na český trh přináší v průběhu prázdnin roku 2021 brněnské vydavatelství REXHry a musím uznat, že toto je u nich, nicméně tak jako je to skoro zvykem u většiny her, které vydávají, skvělá trefa do černého. Paříž: město světel je graficky nádherná, skvěle provedená vynikající lehká hra pro dva hráče. Napětí při umisťování hracích dílků tak, abyste si zajistili příležitosti ke skórování, a zároveň se snažili minimalizovat šance soupeře, je pro tuto hru ideální. Hra ubíhá velmi rychle díky tomu, že akce jsou v obou fázích hry omezeny jenom na 2 možnosti. Paříž: Město světel není velká hra, velmi dobře se vejde do většiny malých tašek a je velmi dobře přenosná. Tato hra ode mě dostává 2 velké palce nahoru!

Hodnocení čtenářů0 Votes
0
Klady:
Jednoduchá a rychlá hra do 30 minut
Nádherná grafika v duchu impresionismu
Kvalitní komponenty
Pečlivě vypracovaná pravidla hry
Zápory:
Akce z akčních pohlednic je potřeba dohledávat v pravidlech
88